Affärsutveckling
De här stegen brukar vi fördjupa oss i tillsammans med våra kunder i affärsutvecklingsprocessen. Du kan gå steg för steg eller hoppa mellan olika avsnitt beroende på just ditt företags situation.
Vision
Var vill du vara om 3–5 år?
Vi tittar närmare på bland annat:
Värderingar
Mål
Mitt mål med företaget
Nuläge
Var står jag nu?
SWOT-analys
Tillväxtanalys
Omvärlden
Vi gör en omvärldsanalys.
Historik: milstolpar som gjort att företaget/jag står där jag gör.
Framtiden: Vad händer inom mitt område? Vi tittar på teknik, trender, köpbeteenden med mer. Utmaningar och möjligheter.
Vägval
Vi värderar strategier och utvecklar affärsmodellen och betalnings-modellen.
Vi tittar närmare på:
Business model Canvas
EFI-analys
Kundens beslutskriterier
Kundens valmöjligheter
Konkurrensanalys
Strategi
Vi fastställer din strategi genom att bland annat titta på:
Konkurrensfördelar
Marknadskommunikation
Business model Canvas
EFI-analys
Kundens beslutskriterier
Handlingsplan
Vi utgår från nuläget och sätter upp en plan hur vi ska nå ditt beslutade läge.
Vi gör bland annat:
GAP-analys
Prioriteringar
Uppföljning
En konkret handlingsplan
Marknadsföring och sälj
Vi fördjupar oss i:
Extern kommunikation
Intern kommunikation
Skapa engagemang
Vi tittar på hur vi kan få medarbetare att öka sitt engagemang och ta ansvar.
Vi fördjupar oss i:
Ledarskap
Medarbetarskap